Opuchnięte dziąsła – czym płukać?

Stan zapalny dziąseł, ropień zęba, a czasem nawet i moment wyrzynania się ósemek często prowadzą do opuchnięcia dziąseł, podwyższenia ich wrażliwości i ich zwiększonej bolesności. Jak więc sobie pomóc w takiej sytuacji, by zmniejszyć obrzęk i zlikwidować ból? Opuchnięte dziąsła czym płukać, jakich past używać i jak dojść do głównej przyczyny problemu?

Domowe sposoby na spuchnięte dziąsła – zioła, płukanki

Na opuchnięte bolesne dziąsła rewelacyjnie działa zwykła słona woda. Łyżeczkę soli należy rozpuścić w szklance przegotowanej i wciąż lekko ciepłej wody, a następnie takim roztworem od razu przepłukać usta i ponawiać ten krok przynajmniej dwa razy dziennie – rano i wieczorem, a jeszcze lepiej po każdym posiłku. Woda z dodatkiem soli pomoże przywrócić właściwe pH w jamie ustnej, a ponadto wykaże się działaniem przeciwzapalnym, co powinno pomóc złagodzić obrzęk.

Podobne roztwory do płukania jamy ustnej można przygotować z soku z cytryny, sody oczyszczonej, aloesu, a nawet i kurkumy. Z ziół polecane są głównie szałwia, rumianek oraz jeżówka – wszystkie mają właściwości antygrzybiczne, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne.

Pasta na zapalenie dziąseł i prawidłowe szczotkowanie zębów

Domowe płukanki i ziołowe roztwory czasami mogą okazać się niewystarczające, zwłaszcza gdy opuchlizna nie jest wcale symptomem chorobowym, a bardziej efektem zaniedbanej lub nieodpowiedniej pielęgnacji i higieny jamy ustnej. Warto oczywiście dowiedzieć się, opuchnięte dziąsła czym płukać, ale tym bardziej warto zwrócić uwagę na to, jakiej pasty oraz dodatkowych narzędzi higienicznych używa się na co dzień do oczyszczania zębów, języka i po części też dziąseł.

Dobra pasta na zapalenie dziąseł powinna zawierać w składzie chlorheksydynę, czyli związek antyseptyczny o silnym działaniu, zdolny do niszczenia bakterii i zapobiegający rozwojowi tych niekorzystnych bakterii w jamie ustnej. Chlorheksydyna zabezpiecza przed nagromadzaniem się płytki nazębnej, której nadmiar zawsze drażni dziąsła, dlatego też należy regularnie się jej pozbywać. Nawet w przypadku stosowania odpowiedniej pielęgnacji przynajmniej raz do roku warto wybrać się na zabieg usuwania kamienia nazębnego.

Skuteczna pasta na zapalenie dziąseł zadziała jeszcze lepiej przy odpowiedniej technice szczotkowania. Szczoteczkę zawsze należy ustawiać pod delikatnym kątem i wykonywać nią ruchy wymiatające, zaczynając od dziąsła i kończąc na koronie zęba.

Spuchnięte dziąsła a miesiączka i dojrzewanie

Szukając odpowiedzi na pytanie, opuchnięte dziąsła czym płukać, przy okazji można natknąć się na opisy możliwych przyczyn opuchlizny. Co ciekawe nie zawsze są one związane bezpośrednio z zębami, ponieważ do pewnych zmian w jamie ustnej może dojść również wskutek przechodzenia przez burzliwy okres dojrzewania.

Podwyższone stężenie pewnych hormonów płciowych, głównie estrogenu, progesteronu oraz testosteronu, u niektórych osób wywołuje właśnie rozmiękczenie i opuchnięcie oraz zwiększenie wrażliwości dziąseł. Wiele kobiet, już po przejściu przez okres dojrzewania, doświadcza podobnych problemów w trakcie miesiączki.